Technologię HP Multi Jet Fusion spotkasz nawet podczas rejsów na jachcie!

Liczba zastosowań technologii druku 3D rośnie w niewiarygodnym tempie. Pozwalają one na tworzenie elementów niestandardowych zarówno dla małych łodzi jak i większych żaglówek.

Łodzie wyposażone w części drukowane przy pomocy technologii addytywnych mogą w znaczny sposób ograniczyć swoją wagę, co jest często istotnym czynnikiem zwłaszcza w przypadku łodzi, kajaków sportowych. Produkcja z wykorzystaniem druku 3D jest jednocześnie bardziej efektywna z punktu widzenia kosztów – nie ma potrzeby marnowania materiału, jak to się dzieje w przypadku tradycyjnych metod wytwarzania.

Przykład firmy Elmec 3D i Pboats

Tegoroczne zawody nad jeziorem Garda we Włoskiej Malcesinie były oficjalną prezentacją łodzi żaglowej wyprodukowanej z pomocą technologii druku 3D HP Multi Jet Fusion. Niektóre elementy konstrukcyjne łodzi zostały wytworzone przy pomocy technologii addytywnych. Łódź posiadająca tzw. hydroskrzydła, wymyślone przez nowozelandzkiego konstruktora Hugha Welbourna, ma posiadać przewagę nad innymi konstrukcjami poprzez wynurzenie kadłuba z wody, co skutkować będzie wzrostem prędkości. Jest to zatem początek wyścigu technologicznego w zakresie przygotowania konstrukcji, która umożliwi łatwiejsze wysunięcie kadłuba powyżej linii wody – a uzyskać to można najłatwiej dzięki technologiom druku 3D, takim jak Multi Jet Fusion, która oferuje pełne dostosowanie wymiarowe, wysoką jakość i wytrzymałość podzespołów przy znacznym obniżeniu ich wagi dzięki zastosowaniu optymalizacji topologicznej.

Łódź żaglowa posiadająca elementy drukowane w technologii HP Multi Jet Fusion

Produkcja siedzisk wioślarskich dostosowanych do kształtu ciała zawodników

Produkcja addytywna w technologii Multi Jet Fusion przydaje się również samym zawodnikom. Firma Elmec 3D stworzyła przy jej pomocy idealnie dopasowane siedzisko dla Sary Bertolasi, zawodowej  włoskiej wioślarki. Celem było poprawienie komfortu siedzenia podczas długotrwałych treningów oraz ograniczenie ryzyka kontuzji spowodowanych niewłaściwą pozycją podczas uprawiania sportu. Po przygotowaniu prototypu oraz dokonania odpowiednich poprawek udało się uzyskać siedzisko wykonane z wygodnej lateksowej struktury ważące ważące około 20% niż oryginał.

Przygotowanie prototypu siedziska wioślarskiego dla Sary Bartolasi

Powyższe przykłady stanowią kolejny dowód na to, że zbliżamy się do nowej ery produkcji przemysłowej. Technologie przyrostowe, które są nieustannie rozwijane już teraz znajdują zastosowanie w bardzo wielu dziedzinach, a mnóstwo możliwości pozostało jeszcze nieodkrytych. Technologia HP Multi Jet Fusion zdaje się być tego idealnym przykładem – pozwala na wytworzenie elementów klasy inżynieryjnej, wytrzymałych i elastycznych, a przy tym bardzo lekkich.

Komentarze