Podobnie jak inni producenci samochodów, SEAT ponownie potwierdza swoje zainteresowanie drukiem 3D, otwierając nowe laboratorium AM w Hiszpanii. Koncern wyposażył je w 9 drukarek 3D, pracujących w różnych technologiach addytywnych, między innymi SLS, MJF 3D, PolyJet / MJP, SLA i FDM, które wykorzystuje do produkcji funkcjonalnych i estetycznych części.
Zmodernizowane Centrum Rozwoju Prototypów (PDC) w Martorell zajmuje 3000 metrów kwadratowych, łącząc operacje przedprodukcyjne w jednym miejscu. Centralnym punktem działalności nowej lokalizacji jest właśnie laboratorium druku 3D. Znajdują się tam również działy: projektowania dla produkcji, badań i rozwoju, jakości, gdzie współpracuje ze sobą 250 specjalistów, aby analizować i ulepszać produkty na ich wczesnych etapach konceptualizacji. Ta współpraca ma kluczowe znaczenie dla skrócenia czasu wprowadzania na rynek przyszłych samochodów oraz zwiększenia wydajności procesów produkcji i zarządzania zasobami. W tym celu wdrażane są technologie 3D, takie jak rzeczywistość wirtualna, symulująca procesy produkcji masowej, druk 3D i inne technologie Przemysłu 4.0
„Transformacja naszego Centrum Rozwoju Prototypów pozwala nam pracować z pełną wydajnością przy opracowywaniu i wprowadzaniu na rynek nowych modeli” – wyjaśniła Anabel Andión, szef PDC firmy SEAT. „Pracujemy z wirtualną rzeczywistością i drukiem 3D od ponad trzynastu lat. Dzięki tym nowym udogodnieniom i unifikacji PDC zamierzamy inwestować więcej niż kiedykolwiek w rozwój rozwiązań cyfrowych i elektronicznych, dostosowanych do samochodów przyszłości ”.
Komponenty wykonywane są w nowym laboratorium bez form, zatem ograniczeń projektowych, związanych z dotychczasowymi metodami produkcji i dodatkowo co najmniej 10 razy szybciej. Druk 3D oferuje nieograniczone możliwości i zastosowania, co przemysł motoryzacyjny jako jeden z pierwszych zaczął wykorzystywać, aby zaoszczędzić czas i zyskać elastyczność na wszystkich etapach rozwoju i produkcji pojazdu.
80% części produkowanych w Laboratorium Druku 3D SEAT-a to prototypy wykorzystywane w projektach nowych modeli. Addytywnie wytwarzane są również narzędzia na potrzeby linii montażowej, specjalne logo dla pojazdów koncepcyjnych oraz inne elementy. Każdego dnia w laboratorium drukowane jest średnio 50 elementów, co powoduje zużycie około 80 kilogramów proszku poliamidowego.
Największy nacisk kładziony jest na nowe aplikacje zorientowane na klienta, produkcję niestandardowych części, specjalne serie lub trudne do znalezienia części zamienne. Stawiając na wytwarzanie przyrostowe i rzeczywistość wirtualną, SEAT realizuje swój cel, jakim jest prowadzenie inteligentnej fabryki na miarę Przemysłu 4.0.
CZYTAJ WIĘCEJ: