Czy wiesz, że dzięki kolorom zapamiętujemy o 39% więcej?

Kolor ma potężną moc w kreowaniu wizerunku i budowaniu marki, co może przynieść wymierne rezultaty dla projektantów i producentów. Sprawia, że produkty bardziej zapadają w pamięć klientom –  nawet o 39%, pozostawiając u nich trwałe wrażenie. Teoretycznie nawet czarno-biały projekt może prezentować sobą dynamikę poprzez kontrast rozmiarów, szarości i światła, ale dopiero po wprowadzeniu koloru zyskuje nowy wymiar, wzmacnia siłę wyrazu i zwiększa klarowność prezentowanych informacji. Barwne wydruki przyciągają uwagę, poprawiają komunikację i pomagają zwiększyć sprzedaż. Niezależnie od tego, czy chodzi o spersonalizowane prace projektowe, zaawansowaną produkcję komponentów lotniczych, czy nawet tkanki – kolor ma znaczenie.

Wielobarwny druk 3D długo stanowił wyzwanie i był w świecie technik przyrostowych jak Święty Graal. Urządzenia 3D oferujące kolorowe wydruki wraz z ich wysoką udarnością były niedostępne do momentu jak HP wprowadziło w projektowaniu przemysłowym, mechanicznym oraz designie i sztuce możliwość drukowania w pełnej palecie kolorów.

Wraz z rozwojem produkcji addytywnej, druk 3D w kolorze będzie coraz bardziej wpływać na techniki odtwarzania kolorów. Jakość barw ma bowiem niezastąpiony wpływ na wygląd powierzchni obiektów kolorowych. Właściwości koloru i stabilność to dwa kluczowe czynniki wpływające na jakość produktu.

Możliwości HP Multi Jet Fusion - wydruki w kolorze

Wraz z rozwojem produkcji addytywnej, druk 3D w kolorze będzie coraz bardziej wpływać na techniki odtwarzania barw. Ich jakość ma bowiem niezastąpiony wpływ na wygląd powierzchni obiektów, a właściwości koloru i stabilność to dwa kluczowe czynniki wpływające na wartość produktu.

Moc koloru i oprogramowania

HP rozszerzając flotę urządzeń 3D wprowadziło serie 300/500 z konfiguracją 8 agentów, które mogą odtwarzać miliony kolorów ( ponad 2M) i w porównaniu do konkurencyjnego Stratasysa są o wiele bardziej wydajne i przez to tańsze w eksploatacji. Koncern zamierza także nadal rozwijać nowy standard pliku – format 3MF, zawierający informacje między innymi o kolorach, aby zapewnić dokładność wymiany informacji w całym procesie produkcyjnym (więcej na ten temat tutaj) , a kluczowym partnerem w przypisaniu pełnego spektrum barw na poziomie woksela w technologii MJF jest Siemens, oferujący kontrolę i precyzję na poziomie szerokości ludzkiego włosa. HP wykazuje, że modyfikacja samego koloru pojedynczych wokseli otwiera nowe możliwości dla wydruków z tworzyw sztucznych.

Na przykład umożliwia osadzenie niemal niewidocznego wzoru kolorystycznego na części, która może zostać zeskanowana przez aplikację rozszerzonej rzeczywistości, prawdopodobnie w celu śledzenia jej  pochodzenia lub uwierzytelnienia. Kolory mogą być również wykorzystywane, aby zademonstrować wpływ zużycia na żywotność elementu.

Roman Pastor – szef 3d printing HP, zwraca również uwagę, że 90 procent części formowanych wtryskowo może być wytwarzana addytywnie z wykorzystaniem urządzeń 3D z serii 300/500. Łącznie 52 części o wymiarach 30 centymetrów sześciennych można wykonać w ciągu 15 godzin. Pięć takich części można wykonać w ciągu czterech godzin, co jest bardzo istotne dla firm wytwarzających części na zamówienie.

Moc prawdziwych kolorów

Prototypowanie z MJF

Nowa seria urządzeń z powodzeniem może być wykorzystywana zarówno we wczesnych fazach rozwoju produktu , jak i wytwarzania modeli gotowych do użytku. Sprawdza się doskonale w przypadku sektora małych i średnich przedsiębiorstw czy firm projektowych, które mają niższy wolumen produkcji i nie wytwarzają na masową skalę, ale oferują indywidulanie dopasowane do wymagań klienta przedmioty. Co najważniejsze, mniejsze urządzenia wytwarzają części o takich samych właściwościach mechanicznych jak większe systemy. Kolorowe części produkowane na drukarkach 3D Jet Fusion 380 i 580 mogą zatem z powodzeniem konkurować z formowaniem wtryskowym, w przeciwieństwie do tych wykonywanych choćby w technologii Binder Jet czy FDM i być wytwarzane na jednym urządzeniu, które zamyka cały cykl – od projektu do wydruku. HP mając ponad 20 -letnie doświadczenie w kolorowym druku 2D postrzega wprowadzenie barw do 3D, jako krok niosący zmiany w dotychczasowym modelu produktywności.

Kolor w 3D idealnie sprawdza się bowiem w projektowaniu i oznakowaniu, bez dodatkowych kosztów i z dużą oszczędnością czasu przy wprowadzaniu jednoznacznych znaczników już na etapie prototypowania.

Produkty konsumenckie

Myślenie i projektowanie w inny sposób niż dotychczas, jest kluczem do wzrostu wykorzystania przemysłowego druku 3D w kolorze, ponieważ możliwe są nowsze geometrie, wymagające innego podejścia.

Udostępniając te systemy dla małych i średnich firm HP otwiera nowe perspektywy projektowania dla szerszego grona twórców. Seria 300/500 HP JET FUSION nie wymaga bowiem dedykowanego operatora, jak w przypadku maszyn przemysłowych i pozwala zarówno na projektowanie jak i wytwarzanie końcowe, co potwierdza Under Armour, marka sportowa, która jako jedna z pierwszych zaprezentowała swoje nowe sneakersy Futurist, z w pełni wydrukowanymi i zoptymalizowanymi podeszwami 3D, na pokazie mody swojej kolekcji FW17.

Produkty konsumenckie indywidualnie dopasowane do wymagań klientów z powodzeniem mogą być wytwarzane przyrostowo. Od elementów wyposażenia wnętrz po akcesoria modowe i technologiczne, biżuterię, artykuły sportowe i inne przedmioty, bez konieczności ich barwienia i wykańczania zewnętrznych powierzchni. Wkrótce pojawi się możliwość zakupu i drukowania elementów z Internetu w czasie rzeczywistym – wystarczy pobrać projekt, następnie wybrać kolor i wydrukować sobie na przykład buty w odpowiednim rozmiarze . Produkcja masowa zostanie zatem zastąpiona masową personalizacją.

Wzmocnienie koloru

Najwyższą jakość powierzchni z finalnym uzyskaniem efektu porównywalnego z wykończeniem jak w CNC, gwarantuje post-produkcja wydruków 3D.  Pozwala ona na wygładzenie powierzchni oraz nadanie modelom i prototypom walorów estetycznych, prezentacyjnych i ekspozycyjnych. HP wraz z polskim dystrybutorem technologii MJF – HP3D.pl rekomendują technologię opracowaną przez firmę DyeMansion, która gwarantuje perfekcyjną jakość części przemysłowych, konsumenckich i medycznych w różnych opcjach kolorystycznych w ciągu zaledwie 10 minut oraz zapewnia jednolitą jakość powierzchni, przekształcając porowate tworzywa sztuczne w trwałe finalne produkty.

Produkty konsumenckie indywidualnie dopasowane do wymagań klientów z powodzeniem mogą być wytwarzane przyrostowo. Od elementów wyposażenia wnętrz po akcesoria modowe i technologiczne, biżuterię, artykuły sportowe i inne przedmioty, bez konieczności ich barwienia i wykańczania zewnętrznych powierzchni. Wkrótce pojawi się możliwość zakupu i drukowania elementów z Internetu w czasie rzeczywistym – wystarczy pobrać projekt, następnie wybrać kolor i wydrukować sobie na przykład buty w odpowiednim rozmiarze . Produkcja masowa zostanie zatem zastąpiona masową personalizacją.

Komentarze