HP zmierza w kierunku masowej personalizacji sprzętu sportowego drukowanego w 3D

Druk 3D podważył tradycyjny proces projektowania, zachęcając firmy do stosowania innowacyjnych podejść na wszystkich etapach „życia produktu” – od rozwoju i testowania, po procesy wytwarzania. Produkcja addytywna wspiera również masową personalizację, którą firmy produkcyjne stosowały od dziesięcioleci, z mieszanymi wynikami.

HP, wykorzystując swoją wiedzę w zakresie atramentowego druku, przeniosło te doświadczenia na płaszczyznę AM, koncentrując się między innymi na branży sprzętu sportowego. W autorskich technologiach koncernu — Multi Jet Fusion oraz Metal Jet masowo personalizowanych jest obecnie wiele produktów — od kijów golfowych po wiązania snowboardowe.

HP współpracuje z firmami produkującymi artykuły sportowe jako partner, aby wywrzeć natychmiastowy, ale także transformacyjny wpływ na ich działalność. Dzięki materiałom i wydajności, jaką zapewniają części drukowane w technologii HP 3D, możliwe jest szybkie opracowywanie nowych produktów, jak również prototypów, które mogą być przetestowane przez użytkownika końcowego.

Celem HP jest wspieranie innowacyjnego podejścia do projektowania sprzętu, co potwierdza między innymi współpraca koncernu z firmą Cobra Golf — liderem w dziedzinie wytwarzania akcesoriów do gry w golfa, przy opracowaniu puttera KING Supersport-35, z wydrukowanym w 3D metalowym korpusem ze skomplikowaną strukturą kratownicową.

Poprawa wrażeń sportowych użytkownika

W przeciwieństwie do wielu produktów konsumenckich wytwarzanych masowo i według jednego wzoru sprzęt sportowy, oferowany na rynku, staje się coraz bardziej zindywidualizowany. Jest zaprojektowany tak, aby pasował do ludzkiego ciała i ruchu. Im bardziej spersonalizowany, tym lepiej. Projektanci przemysłowi i kreatorzy produktów w branży artykułów sportowych to jedni z najbardziej skoncentrowanych na człowieku profesjonalistów. Wszystko kręci się wokół tego, jak poprawić wrażenia użytkownika, zgodnie z jego osobistymi preferencjami, w czym wymierne wsparcie oferuje druk 3D. Możliwości wprowadzenia kształtów nieosiągalnych w inny sposób, wpływających na poprawę funkcjonalności projektu, są kluczowe dla wykorzystania potencjału technologii przyrostowych, co potwierdziła współpraca firm NOWNidecker Group i ADDIT · ION z HP.

W oparciu o technologię HP 3D wspólnie opracowano responsywne wiązanie snowboardowe, zoptymalizowane pod kątem skręcania, które jest maksymalnie sztywne i zarazem lekkie, dzięki czemu stopy snowboardzisty pozostaną bardziej zrelaksowane i mniej zmęczone podczas jazdy.

Kolejnym przykładem obrazującym korzyści dla przyszłego użytkowania dzięki addytywnemu wytwarzaniu sprzętu sportowego w technologii HP jest w pełni konfigurowalne siodełko rowerowe Joyseat, idealnie dopasowane do użytkownika zarówno pod kątem anatomii, jak i sposobu jazdy oraz nawierzchni etc. Startup Posedla przesuwa tym samym granice masowej personalizacji w produkcji sprzętu sportowego, uwalniając rowerzystów od czasochłonnych poszukiwań optymalnego siodełka.

Gotowe siodełko rowerowe wytwarzane addytywnie przez firmę Posedla (druk 3D HP MJF 3D; postprocesssing AMT)

Druk 3D wspiera masową personalizację

Dostosowywanie produktów do indywidualnych preferencji klientów w sprzęcie sportowym jest szczególnie ważne, ponieważ bezpośrednio wpływa na osiągi.

Możliwość wytwarzania produktów „szytych na miarę”, która stanowi jedną z obietnic druku 3D, zapewnia konsumentom nie tylko poprawę doświadczeń użytkowych, ale także zwiększone bezpieczeństwo poprzez kontrolę różnych czynników — siły naprężeń, nacisku oraz uderzenia lub pochłaniania energii czy sztywność.

Personalizacja jest również kluczem do zwiększenia efektywności sprzętu sportowego stosowanego np. w rehabilitacji lub leczeniu ortopedycznym (specjalistyczne obuwie, wkładki), jednak generuje wysokie koszty wytwarzania. Druk 3D natomiast pozwala na digitalizację projektów, umożliwiając szybkie iteracje oraz produkcję w pełni dopasowanych, ergonomicznych wyrobów bez ograniczeń związanych z metodą wytwórczą.

Według raportu HP Digital Manufacturing Trends Report ponad 91% respondentów chce stosować masową personalizację w swojej firmie za pomocą druku 3D, szczególnie designerzy, koncentrujący się na rozwoju wzornictwa przemysłowego i innowacyjnych technik, podkreślają zalety druku 3D w tworzeniu unikatowych projektów przedmiotów wzbogaconych elementami, których uzyskanie jest niemożliwe w innych technologiach produkcyjnych.

Druk 3D burzy zatem mur między produkcją a projektowaniem, realizując obietnicę idealnej symbiozy designu z wytwarzaniem i pomaga sprostać jednemu z największych wyzwań, jakim jest ciągłe wprowadzanie innowacji i zmian w produktach, w możliwie najbardziej efektywny sposób. Jesteśmy zatem świadkami gwałtownej ewolucji w świecie sprzętu sportowego z drukiem 3D w roli głównej, gdzie potencjał AM wciąż nie jest do końca wykorzystywany.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Komentarze