O tym, że druk 3D zmienia sposób postrzegania designu wiadomo nie od dziś, a coraz częstsze zastosowanie technologii addytywnych w przemyśle projektowym, sztuce użytkowej i modzie, potwierdza ich przewagę w kreowaniu nieograniczonych sposobem wytwarzenia, wizji projektantów i artystów. W ramach jednego z wiodących na świecie wydarzeń poświęconych produkcji przyrostowej – wystawie Formnext, co roku odbywa się Purmundus Challenge, konkurs na najlepszy projekt 3D, służący jako międzynarodowy radar trendów dla twórczych osiągnięć w dziedzinie wytwarzania przyrostowego. Wiele koncepcji zaprezentowanych w 2019 roku było związanych ze stylem życia i wyposażeniem domu, sztuką oraz modą. Designerzy (również wśród finalistów Purmundus Challenge) w swoich pracach często stosują technologię HP MJF 3D, ze względu na pełną swobodę w tworzeniu dzieł, szczególnie z drobnymi detalami i skomplikowaną geometrią oraz wymagających dużej wytrzymałości i udarności.
Technologia HP pozwala Michaelowi Edenowi – artyście, który w swoich pracach łączy technologie cyfrowe z umięjetnościami rzemieślniczymi, na realizację złożonych i skomplikowanych projektów, znajdujących się na styku sztuki, designu i rękodzieła. Jego kolekcja 18 różnych rzeźb, prezentowana na wystawie Form and Transform w 2018 roku w Waddesdon Manor została wydrukowana przestrzennie na HP Multi Jet Fusion 4200, co pozwoliło artyście uzyskać niedostępną dotąd szczegółowość detali. Dynamiczne, często humorystyczne prace Michaela Edena są doceniane przez muzea na całym świecie, a ostatnio zostały nabyte przez Muzeum Sztuki Hrabstwa Los Angeles, Muzea Narodowe Szkocji i Cooper-Hewitt oraz National Design Museum w Nowym Jorku.
Projekty drukowane w technologii HP MJF oraz zaprojektowane przez Michaela Edena.
Sarah Ceravolo, właścicielka australijskiego studia projektowego Convolo Design, również wykorzystuje potencjał w związku pomiędzy technologią, a designem. Obecnie zajmuje się projektowymi procesami obliczeniowymi i drukiem 3D w celu uzyskania jak najbardziej optymalnej i dynamicznej formy funkcjonalnej. Jej odważne kolekcje biżuterii – kolczyków, pierścionków, bransoletek, naszyjników i broszek wykonane zostały z nylonu PA 12 w technologii HP MJF 3D, która wg Sarah Ceravolo, umożliwia szybką, misterną i wysokiej jakości produkcję przełomowych dzieł artystycznych. Artystka podkreśla, że nawet najbardziej sztywne materiały, w tym stal i ceramika, w druku 3D wykazują niemal nieskończoną elastyczność projektowania. Każdy obiekt o skomplikowanym wzorze geometrycznym lub falistych krzywych można wydrukować przestrzennie, co artystka udowodniła między innymi w projekcie Tango of the minimal surface. Podobnie jak dzieła Michaela, biżuteria, artykuły dekoracyjne czy rzeźby autorstwa Sarah Ceravolo cieszą się coraz większym zainteresowaniem odbiorców i są sprzedawane w różnych galeriach sztuki w Australii i Nowej Zelandii.
Amy Karle jest kolejną artystką, wyrażającą doświadczenia w formach wizualnych, tworzonych z zastosowaniem między innymi druku 3D w technologii HP MJF. Jej projekty w których łączą się systemy cyfrowe, fizyczne i biologiczne, tworzą wizję przyszłego wykorzystania technologii we wspieraniu i ulepszaniu gatunku ludzkiego. Przykładem jest Serce ewolucji – dzieło, obecnie wystawiane w Muzeum Sztuki Mori w Tokio, pokazujące, jak mógłby wyglądać i funkcjonować układ naczyniowy serca dzięki ulepszonemu projektowi. Struktura 3D organu wydrukowana w HP MJF 3D, umieszczona w bioreaktorze to wyobrażenie Amy Karle, jak nowe technologie w rodzaju generatywnego projektowania, druku 3D i biodruku mogą poprawić życie ludzkości. Regeneration Through Technology – cykl rzeźb powstałych we współpracy Karle z instytucją Smithsonian, łącząc prehistoryczną przeszłość z naszą teraźniejszością, stanowi nowy wymiar dziedzictwa kulturowego, opartego na digitalizacji skamieniałości. Głównym utwórem w kolekcji jest zeskanowany i wydrukowany w technologii HP MJF 3D szkielet Triceratopsa – skamieliny sprzed 55 milionów lat z Narodowego Muzeum Historii Naturalnej – pierwszy dinozaur poddany digitalizacji.
Artystka jest powszechnie uznawana za jedną z najbardziej wpływowych kobiet druku 3D, której prace ustanawiają nową dyscyplinę sztuki – bioart i wnoszą wkład w ochronę zdrowia i rozwój nowych technologii.
Addytywne rozwiązania HP w tworzeniu sztuki użytkowej, produktów konsumenckich i cyfrowej archiwizacji zabytków oferują nie tylko swobodę projektowania, ale także znacznie wydajniejszy proces produkcyjny, dlatego są wykorzystywane przez coraz większą grupę artystów łączących technologie addytywne z rękodziełem. Po projektantach z belgijskiej firmy Ed Lighting i holenderskiej Freshfiber, francuskiego domu mody ESMOD kolejni twórcy dołączają do tego grona – Martin Eden, Sarah Ceravolo i Amy Karle, po raz kolejny udowadniają przewagę technologii HP nad konkurencyjnymi rozwiązaniami, o czym jako dystrybutor HP MJF 3D na rodzimym rynku, stale informujemy, prezentując również najciekawsze przykłady zastosowania tej technologii we współczesnym wzornictwie przemysłowym.
CZYTAJ WIĘCEJ: