Miasta bez spalin, czyli jak druk 3D w technologii HP MJF wpływa na wzrost elektromobilności.

Przewiduje się, że liczba mieszkańców największych miast w ciągu najbliższych 20 lat wzrośnie o 65% . Postępująca urbanizacja jest jednym z makro trendów, które obok zmian demograficznych, hiper globalizacji połączonej z super lokalizacją oraz przyspieszeniem innowacji napędzają IV Rewolucję Przemysłową. Nowe technologie jak druk 3D, idealnie wpisują się w koncepcje Przemysłu 4.0, zakładające zmiany w modelach wytwarzania w związku z wyczerpywaniem się naturalnych zasobów i postępującym zanieczyszczeniem środowiska. 

W trosce o jakość powietrza w zatłoczonych metropoliach najistotniejsze jest zmniejszenie zapotrzebowania na samochody. Nawet w miastach z dobrze rozwiniętą siecią transportu publicznego natężenie ruchu wzrosło lub nie wykazuje oznak poprawy. Polska zajmuje 6 miejsce w Europie pod kątem liczby samochodów osobowych na 1000 mieszkańców – średnio to 571 pojazdów. Mając dodatkowo na uwadze fakt, że stan środowiska nieustannie się pogarsza, wprowadzenie zmian w infrastrukturze miast wydaje się koniecznością. 

Mikro mobilność

Mieszkańcy aglomeracji coraz częściej wybierają alternatywne, tańsze i bardziej ekologiczne metody transportu, pozostawiając samochód w garażu. Przyspieszenie w obszarze nowych rozwiązań komunikacyjnych może w kolejnych latach doprowadzić do rewolucji w przemieszczaniu się w obszarach miejskich. Systemy rowerów elektrycznych i skuterów udostępnianych w coraz większej liczbie metropolii na całym świecie zapowiadają nową erę transportu „na krótkich odcinkach”, zwaną mikro mobilnością, która wpływa na bardziej zrównoważony rozwój miast. 

Powodem, dla którego elektromobilność staje się tak popularna, jest wygoda – szczególnie biorąc pod uwagę ruch uliczny, opłaty postojowe i brak miejsc parkingowych, ale także wzrost świadomości społecznej odnośnie ekologii i zwiększenie wysiłków w trosce o czyste powietrze w miastach. Rowery z silnikami elektrycznymi nie generują spalin, za to pozwalają osobom dojeżdżającym do pracy nie pedałować na dużych odległościach, szczególnie pod górę i docierać do biura w suchym nie przepoconym ubraniu, bez spóźnień i stresu związanego ze staniem w korkach i poszukiwaniem wolnego miejsca parkingowego. 

Scouter Mobility

Wyeliminowanie pojazdów spalinowych z przestrzeni miejskiej i zastąpienie ich lżejszymi odpowiednikami –  elektrycznymi, które powstają z wykorzystaniem druku 3D (oferujący mniej odpadów i zwiększoną wydajność produkcji) to DNA firm przyjaznych dla środowiska, takich jak Rideascout. Promując zarówno jazdę na rowerze jak i druk 3D, fiński startup wprowadza na rynek innowacyjny Scouter Mobility opracowany z udziałem technologii HP MJF 3D. Czterokołowiec napędzany energią elektryczną i mocą ludzkich mięśni, zaprojektowany został jako „czystsza” alternatywa dla samochodów na krótkich dystansach.

Szukamy zerowej emisji i bardzo długich cykli życia”, mówi Petri Pitkänen, jeden z założycieli Rideascout, który we współpracy z Pekką Ketolą, kolegą z Nokii, gdzie wspólnie opracowywali nowe produkty, stworzyli swój pierwszy model innowacyjnego Scoutera. Ich pojazd jest wyposażony w baterię, która wystarcza na ponad 25 kilometrów jazdy i może być doładowana pedałowaniem, co stanowi alternatywę nie tylko w dojazdach do pracy samochodem, ale również w transporcie miejskim – Scouter może bowiem przewozić 250 kg ładunku – na przykład dwóch pasażerów i sprzęt lub dwoje dorosłych i dwoje dzieci. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu druku 3D w technologii HP MJF do produkcji spersonalizowanych wersji roweru, dostępnego w sprzedaży od początku 2020 roku. Według Pitkänena, zastosowanie już na etapie prototypowania autorskiej technologii HP, w przypadku takich elementów jak rama wyświetlacza, hamulec ręczny i części pedałów miało kluczowe znaczenie. Technologia MJF ułatwia również zapewnienie konfigurowalnych opcji do rozwiązań komercyjnych Scoutera, takich jak nadanie mu kolorów i logo określonej marki, a także modyfikacja jego wersji, które pozwolą przekształcić go na przykład w mobilną restaurację lub pojazd do dostarczania pizzy. W 2016 r. Scouter otrzymał nagrodę za innowacyjność pojazdu elektrycznego od fińskiego miasta Tampere, gdzie powstały pierwsze prototypy. 

Zdalna produkcja addytywna

Ketola dostrzega także inne korzyści ekonomiczne i społeczne związane z technologią druku 3D: jego firma ma nadzieję na zdalną produkcję Scouterów w „mikro fabrykach” na całym świecie. Model biznesowy jest wciąż rozwijany, ale Ketola powołuje się na Local Motors, twórcę samochodów typu Open Source z Phoenix, który również inspiruje się drukiem 3D. Naszą zasadą projektowania jest to, że musi być proste”, mówi. „Nie może być żadnych wymagań dotyczących skomplikowanych narzędzi lub części,  nie dających się powielić przez wielu producentów AM, których chcemy wspierać, na co pozwala technologia druku 3D – HP MJF.

Pojazd Rally Fighter od Local Motors

Dostosowanie i serwis z drukiem 3D w roli głównej

W Polsce floty sharingowe liczą łącznie około 37 tys. pojazdów – rowerów, hulajnóg, skuterów i aut, wypożyczanych przez smartfona. Usługi shared mobility dotarły do 71 miast, a możliwość korzystania z nich ma potencjalnie 11,5 mln osób. Już 30 proc. współdzielonej mobilności w Polsce to pojazdy z napędem elektrycznym. Sharing przyczynia się zatem do upowszechniania elektromobilności, popularyzacji nowych środków lokomocji i innowacji w transporcie miejskim, a druk 3D może znacząco wpłynąć na ten proces. Jako polski dystrybutor HP MJF 3D, która pomogła w powstaniu ekologicznego skutera Rideascout, również prezentujemy możliwości tej technologii w optymalizowaniu i customizacji pojazdów z napędem elektrycznym. Na przykładzie popularnego modelu hulajnogi Xiaomi, pokazujemy jak można wymienić zużyte elementy oraz dodawać własne ulepszenia czy elementy wyróżniające, znakowanie etc.

Druk 3D otwiera zatem zupełnie nowe możliwości w wytwarzaniu innowacyjnych pojazdów elektrycznych, umożliwiając ich cyfrową produkcję lokalną, co nie tylko wpływa na rozwój gospodarczy regionu, ale także na zmniejszenie zużycia energii i obniżenie kosztów logistycznych związanych z dystrybucją produktów, a w konsekwencji obniżenie śladu węglowego.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Komentarze