Transatlantyckie wyzwania z super kolektorem produkowanym w technologii HP MJF 3D

Wytwarzanie przyrostowe jest obecnie metodą produkcji stosowaną wszędzie — na Ziemi, w powietrzu, kosmosie, czy nawet pod wodą. W sektorze morskim addytywnie wytwarza się komponenty łodzi, części zamienne, a nawet elementy turbin wiatrowych.

Firma AMufacture — innowator druku 3D, wykorzystuje technologię HP Multi Jet Fusion do produkcji kluczowej części łodzi wyścigowej, która ma sprostać transatlantyckim wyzwaniom. We współpracy ze znanym dostawcą sprzętu żeglarskiego i motorowodnego — firmą Harken, zaprojektowano i wyprodukowano nowe komponenty karbonowej łodzi wyścigowej, aby poprawić jej szybkość i obniżyć wagę w stosunku do poprzedniego modelu.

Dzięki technologii HP Multi Jet Fusion firma AMUfacture stała się jednym z pierwszych producentów oferujących druk 3D na żądanie, co pozwala jednocześnie na obniżenie kosztów dla zleceniodawcy, jak i skrócenie czasu realizacji.

Addytywna produkcja kolektora

Aby wyprodukować kolektor, firma AMufacture musiała zapewnić, że będzie wytwarzany zgodnie ze standardami innych komponentów łodzi, które są wydajne, hydrodynamiczne, wodoszczelne, zdolne do wytrzymania trudnych warunków i ciśnienia do 20 barów. Ponadto musiał być gotowy w 10 dni.

Regata wyścigowa z elementami drukowanymi w technologii HP Multi Jet Fusion 3D przez AMfacture

Niestandardowy kolektor został zaprojektowany i wydrukowany w ciągu sześciu dni (cztery dni przed terminem) z poliamidu PA 12 oferującego podwyższoną wytrzymałość, wodoszczelność oraz odporność chemiczną na oleje, smary, węglowodory alifatyczne i zasady. Wybór technologii produkcyjnej nie był przypadkowy — w konfrontacji z produkcją elementu, który jest stale poddawany trudnym warunkom, takim jak silne ciśnienie cieczy i długotrwała potrzeba bezbłędnego działania, nie wszystkie technologie produkcyjne są w stanie sprostać temu wyzwaniu. Dzięki zastosowaniu druku HP 3D kolektor charakteryzuje się wodoszczelnością i wytrzymuje ciśnienie do 20 barów, czyli prawie dziesięciokrotność ciśnienia, jakiemu poddawana jest standardowa opona samochodowa.

Kolektor po wydrukowaniu został poddany postprocessingowi 3D, obejmującemu chemiczne wygładzanie i barwienie na czarno, aby uzyskać najwyższą wodoszczelność i estetykę.

Od łodzi drukowanych w 3D po części zamienne

Liczba zastosowań technologii addytywnych w przemyśle rośnie w niewiarygodnym tempie. Pozwalają one na tworzenie elementów niestandardowych zarówno dla małych łodzi, jak i większych żaglówek. Operatorzy przemysłu morskiego stopniowo wprowadzają druk 3D w swoim procesie produkcji części zamiennych oraz projektowania i rozwoju jachtów.

Drukarka produkcyjna z serii HP Jet Fusion 5200 3D w labie AMufacture

Jachty wyposażone w części drukowane przy pomocy technologii addytywnych mogą mieć znacznie obniżoną wagę, co jest istotnym czynnikiem zwłaszcza w przypadku łodzi sportowych.

Produkcja z wykorzystaniem druku 3D jest jednocześnie bardziej efektywna z punktu widzenia kosztów – nie ma potrzeby marnowania materiału, jak to się dzieje w przypadku tradycyjnych metod wytwarzania.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Komentarze