Addytywna produkcja części rowerowych według Van Raam

Wyeliminowanie pojazdów spalinowych z przestrzeni miejskiej i zastąpienie ich bardziej ekologicznymi odpowiednikami – elektrycznymi, staje się coraz powszechniejsze. Elektromobilność  stanowi jeden z megatrendów światowych, kształtujących naszą rzeczywistość, a druk 3D oferując mniej odpadów i zwiększoną wydajność produkcji oraz lżejsze komponenty, idealnie wpisuje się w te trendy.   

Wytwarzanie addytywne (AM) wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, zatem bardziej zrównoważony rozwój miast – bez spalin. Wykorzystując druk 3D w produkcji komponentów, można również dostarczać wysoce spersonalizowane części szybciej i taniej, rezygnując z inwestycji w kosztowne narzędzia oraz formy wykorzystywane przy formowaniu wtryskowym.

Od prawie wieku holenderska firma Van Raam produkuje szeroką gamę rowerów. Jej asortyment obejmuje rowery trójkołowe, tandemy, skutery, wózki inwalidzkie, rowery z niskim progiem i chodziki. Wysokiej jakości holenderskie rowery specjalne są przeznaczone zarówno dla dorosłych, jak i dzieci niepełnosprawnych ruchowo, dla klientów, którzy chcą większej stabilności i bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze oraz dla tych, którzy wolą jeździć jako pasażerowie, zamiast samodzielnie pedałować.

Każdy rower jest produkowany przy użyciu innowacyjnych, wysokiej jakości i zrównoważonych technik oraz jest projektowany w oparciu o indywidualne potrzeby i preferencje przyszłego użytkownika.

Riksza Chat z elementami drukowanymi w technologii HP MJF 3D

Z uwagi na indywidualne dopasowanie każdego z wytwarzanych w Van Raam rowerów do wymagań klientów, są one produkowane w stosunkowo niewielkich ilościach – od kilkudziesięciu do kilku tysięcy rocznie, w zależności od zapotrzebowania. Taki wolumen produkcji nie jest wystarczający, aby uzasadnić formowanie wtryskowe jako proces produkcyjny, biorąc pod uwagę czas i koszt wykonania każdej formy. To skłoniło inżynierów z Van Raam do zastosowania druku 3D.

Części rowerowe z drukarki 3D

Początkowo drukowano w 3D części rowerowe w technologii FDM, która jednak  nadaje się do prototypowania, ale nie oferuje tak wytrzymałych gotowych elementów, jakich by oczekiwali inżynierowie Van Raam oraz ich klienci. Holenderski producent rowerów poszedł wiec o krok dalej, instalując drukarkę HP MJF 4200 3D, która nadaje się zarówno do prototypowania, jak i produkcji. Druk 3D w autorskiej technologii HP daje inżynierom z Van Raam dużą swobodę projektowania i możliwość skalowania produkcji gotowych podzespołów.

Centrum technologiczne z drukarkami HP 3D w Van Raam

Dzięki HP MJF  3D mogą drukować wysokiej jakości części, których można używać bez kosztownej obróbki końcowej. Nie ma również potrzeby wykonywania form, jak przy formowaniu wtryskowym, którego używano w produkcji elementów z tworzyw sztucznych, a ogólny czas realizacji i koszty są znacznie niższe.

Van Raam oferuje ponad 20 różnych modeli rowerów i nie musi już magazynować do nich żadnych części, przechowuje jedynie ich pliki cyfrowe, na podstawie których drukuje potrzebne komponenty w razie potrzeby. Łatwiej jest też dopasowywać produkty do wymaganego rozmiaru, bez konieczności inwestowania w nowe narzędzia montażowe.

Części wydrukowane w technologii HP MJF 3D w modelu rikszy Chat

Poniższe zdjęcie przedstawia niektóre części wydrukowane na drukarce Hp JF 4200 3D, które znajdują się w rikszy.

  1. Mocowanie uchwytu zwalniającego – jest to część, do której przymocowany jest uchwyt. Umożliwia opuszczenie podnóżka i zapewnia zwolnienie pedału z blokady. Gdy tylko uchwyt zostanie podniesiony,  podnóżek opada. Podnóżek można ponownie podnieść za pomocą pedału.
  2. Górny zacisk baldachimu –  pozwala na przechowywanie stelażu baldachimu.
  3. Dolny zacisk baldachimu – Sam baldachim można przechowywać w tych zaciskach, jeśli kaptur jest składany.
  4. Narzędzie do blokowania sprężyny – Ta część zapewnia, że ​​pedał, za pomocą którego można podnosić i opuszczać płytę podnóżka, można złożyć podczas jazdy na rowerze. Gdy tylko podnóżek zostanie ponownie podniesiony, pedał można umieścić za blokadą, aby można było bezpiecznie jeździć na rowerze.

Produkcja addytywna (AM) otwiera zatem zupełnie nowe możliwości w wytwarzaniu innowacyjnych rowerów firmie Van Raam, umożliwiając ich lokalną produkcję cyfrową. Wpływa to nie tylko na rozwój gospodarczy regionu, ale przede wszystkim na zmniejszenie zużycia energii i obniżenie śladu węglowego.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Komentarze